laupäev, 11. märts 2017

Laose Demokraatlik Rahvavabariik.

Kui reisipisik on sisse tulnud, siis on tagajärjed oodatavad. Nii ma võtsingi vastu Janno ja Siret Seeder´i pakkumise minna koos nendega 22.02-06.03.2017 Laos - Kambodža - Vietnam ringreisile. Kogemused Seeder reisidega kulgemisest olid Hiina reisist olemas. Nendega ei pea karjas käima ja ainult ühes suunas vaatama. Lisaks saab veel teadmisi Feng Shui põhjal otsuste tegemisest ja juhtimisest ja ruumide kujundamisest ja paljust muust.

Esimese õhtu söömaaeg
Mekong. Teisel kaldal on Tai Kuningriik
Nii ma siis 22 veebruari hommikul istusingi lennukile koos teiste toredate inimestega ja lendasin Moskva kaudu Vientiane´sse, mis on Laose pealinnaks. Esimesed tunnid kulusid aklimatiseerumiseks, sest seal oli üle 25 kraadi sooja ja päike - päike - päike. Etterutates võib öelda, et kogu reisi jooksul sadas umbes neli piiska vihma ja sellegi võis poetada lind, kes minust üle lendas. Pärast paari templi külastamist saime nautida kohalikku elu-melu ja loomulikult kohalikke toite. Kala, mis oli püütud sealtsamast kõrvalasuvast Mekongi (tõlkes Emajõgi) jõest, maitses imeliselt. Minu toredad reisikaaslased Kalev, Volli, Anne, Sirli ja Kaja niisutasid kala kohaliku õllega "Lao beer", mille nad kiitsid väga hea olevat. Mina piirdusin nagu ikka karastusjookide ja mahlaga. Oli tore õhtu. Kalev käis veel öösel naabertoas elektrisi remonditöid tegemas, kuid mina lasin silma looja, sest viimati sai seda tehtud üle ööpäeva tagasi.

Järgmisel hommikul avastasin, et olin maganud sirbi ja vasaraga punalipu all, mis uhkelt lehvis hotelli sissepääsu juures. On ju Laos sotsialistlik riik. Kuigi viisnurkasid ja punalippe on arvukalt, on Laoses turumajandus, mingit meile nõukogude ajast tuntud plaanimajandust ega riiklikult fikseeritud hindasid pole.
Punalipu all
Kaubeldes saab hinna oluliselt (üle 30%-i) alla nii turul kui kauplustes. Huvitav on Laoses maksusüsteem - seda polegi. Riik saab oma toimimiseks raha riigifirmade kasumist ja maade rentimisest. Bürokraatia on võrreldes Euroopaga olematu. Pole ka tegevuslubasid ega asutustele esitatavaid nõudeid. Suurem osa rahast liigub kontrollimatult käest kätte ja korruptsioon on igal tasandil täiesti normaalne nähtus. Samas aga elu toimis ja seda täiesti demokraatlikult. Mõtisklesin pikalt selle üle. Kas meie riigikorraldus on ikka tõhus ja kust läheb piir ... just samal ajal arutati Eestis ministeeriumide piirarvu kaotamist, et saaks ikka vajadusel veel ministriportfelle juurde jaotada. Noooojah ...

Budism on Laoses vaatamata kommunistidele laialdaselt levinud. Templites oli usklikke külastajaid palju ning tänavapildis moodustasid buda mungad päris olulise osa liikujatest. Sisenedes templisse tuli jalanõud ukse taha jätta ja sees sai viirukite ja küünaldega Budhale austust avaldada. Budistlikke traditsioone kohtas igal pool. Pühakodade juures müüdi kujukesi, ikoone, viirukeid ja muid usuga seotud esemeid ning pakuti ka budistlikke rituaale - näiteks linnu vabastamist. Minu tore toakaaslane Kalev vabastas ka mitu lindu ja sai läbi selle palju õndsamaks. Mina praktilise inimesena mõtlesin sellele, kui hea ja taaskasutatav äri see on - püüad tänavalt linnud kinni, paned puuri ja müüd vabakslaskmise teenust ... pärast püüad jälle kinni, paned puuri ja nii edasi ja nii edasi. Keegi ei saa kahju ja raha tuleb.

Kloostritel on Laose ühiskonnas väga tähtis roll. Nimelt on kooliharidus seal väga kallis ning sellest saavad osa vaid rikaste vanemate lapsed. Vaesematele on aga antud võimalus minna kloostrisse mungaks ning saada seal oma haridus. Seda kasutati sageli ning kloostrist tulnud mungad leidsid hiljem paljudes eluvaldkondades endale tegevust. Ka meie giid oli olnud lapsena kloostris ning sealt oma alushariduse saanud. Võibolla just tänu kloostritele ja usule on inimesed Laoses väga sõbralikud ja avatud. Selles riigis viibides ei tekkinud mitte kordagi tunnet, et keegi võiks ohustada minu turvalisust või vara.

Puskariaparaat
Ka puskariajamine on Laoses täiesti seaduslik. Mööda Mekongi jõge sõites põikasime sisse ka kohalikku pruulikotta ja paljud meie seltskonnast tegid väiksed napsud. Huvitav oli näha ka ussiviina, mida ma oma lapsepõlvest mäletan ka meil kasutatavat haiguste ravimiseks. Lisaks oli ka skorpioniviina ja muude mürgiste olevustega leotisi.

Laose loodus on väga maaliline. Mekongi jõgi, mäed, metsad ja aasad on veel puutumatud. Loodusvideo. Käisime maalilistes koobastes, kust avanes kaunis vaade jõele ja mägedele. Jõel olid kalurid ja kallastel loomad. Kahju, et polnud aega matkata selle maalilise loodusega maal. Pidasin isegi väiksestviisi plaani minna üheks päevaks üksi mägedesse matkama, kuid kahjuks jäi see tehnilistel põhjustel teostamata. See tähendab, et on põhjust minna Laosesse seljakotiga tagasi. Tahaks veel külastada mägirahvaid, kus on säilinud tsivilisatsioonist puutumatu külaelu ning nautida mägedes seiklemist.

Õhtul tähistasime Eesti Vabariigi 99 sünnipäeva kiluvõileibade, Kalevi kommide, Viru Valge, Vana Tallinna ja musta leivaga. Nagu lisatud fotolt märkate, on laual ka kohalikke napse.

Järgmisel päeval lendasime Kambodžasse. Aga sellest juba järgmises osas ...